Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levády na Madeiře

17. 02. 2017 11:10:43
Důmyslné zavlažovací kanály nesou jméno levády. Levády přinášejí vodu, která napršela na horách, do níže položených oblastí, a to pomocí kanálu vedeného po povrchu země (někdy i pod jejím povrchem).

Ostrov sopečného původu Madeira, leží sice blíže Africe než Evropě, přesto je součástí Portugalska. Jeho jedinečné podnebí má na svědomí, že zde v každém ročním období najdete kvetoucí rostliny a pomohlo zachovat jedny z posledních vavřínových lesů, které kdysi pokrývaly celou Evropu.

Už v 15. století první portugalští osadníci zjistili, že zatímco na severu a severozápadě ostrova prší velmi často (až 2 000 mm srážek za rok), na subtropickém jihu je vody málo. Proto vybudovali s vydatnou pomocí černých i arabských otroků závlahový systém, jenž nemá na světě obdoby.

Celý ostrov je protkán kanály v šířce od 10 centimetrů do jednoho metru, podle nichž vedou stezky. Ostrovní turistika nemá moc dlouhou tradici, začala se rozvíjet až v 60. letech minulého století, ta levádová až koncem 80. let.

Domorodci zprvu nechápavě vrtěli hlavou, proč jim cizinci courají podél závlahových kanálů. Pak si řekli, že na tom asi něco bude, a začali se o souběžné cesty víc starat. Teď už je to normální turistický byznys. Vodní cesty jsou postaveny neobyčejně pečlivě, pozvolna a nepatrně stále klesají a napájejí pole a plantáže čistou vodou.

Místy jsou ve skále proraženy tunely, celkem jich je kolem 40 kilometrů. Baterky tu opravdu nejsou pro parádu. Mimochodem, nejdelší z tunelů měří 5 kilometrů!

První portugalští osadníci v 15. století brzy zjistili, že jih s příjemným subtropickým klimatem nemá dostatek vody pro zemědělství. Na severu a severozápadě ostrova však prší skoro každý den (roční úhrn srážek činí až 2000 mm).

Příčinou jsou mraky postupující v malé výšce nad oceánem od severu a narážející na ostrov, jehož hory dosahují výšky kolem 1800 m.

Portugalci proto brzy začali budovat kanály, jimiž vodu ze severu převádějí na jih. Budování levád a rozdělování vody dostalo hned zpočátku i právní základ. Již roku 1461 byli jmenováni dva úředníci dohlížející na rozdělování vody.

Roku 1485 jim král João II. stanovil pravidla, kdy musejí uživatelům vodu poskytnout. Následně pak roku 1493 vydal zákon, podle nějž nesmějí vlastníci pozemků bránit stavbě, údržbě a využívání levád.

Údaje o celkové délce levád se různí podle jednotlivých autorů. Záleží zřejmě na tom, zda sečteme jen délku hlavních toků, nebo započteme i nejužší odbočky. V roce 1900 bylo registrováno 200 levád s celkovou délkou 1000 km. V roce 2007 se setkáváme s údaji od 2400 km až po 5000 km. Na levádách je v současnosti 40 km tunelů.

V roce 1939 iniciovala portugalská vláda vypracování studie o využití a budoucnosti levád. Na jejím základě vláda financovala výstavbu nových levád využívaných i k pohonu hydroelektráren. Dvě největší z nich byly Levada dos Tornos a Levada do Norte. Výstavba trvala 25 roků, protože vše bylo nutné provést ručně. Pracovali na nich i horolezci a práce si vyžádaly také lidské oběti.

Leváda musí mít po celé své délce mírné klesání, proto je vedena například ve svislé skalní stěně, nebo tunelem. V místech, kde bylo nutné změnit výšku skokem, není vodopád, ale schody. Pro stavbu prvních levád byli využíváni převážně černí otroci. Byli zde však i otroci arabští, kteří měli se zavlažovacími kanály a jejich stavbou zkušenosti z domova.

Z důvodu omezení odpařování jsou levády více hluboké než široké. Mají šířku asi od 20 cm až po 1 m. První levády byly tesány do skály, dozděny kamennou zídkou, v některých úsecích měly dřevěné koryto (na Madeiře byl dostatek dřeva). Zhruba od počátku 20. století začal převládat beton. Tím jsou postupně opravovány úseky starých levád (na Madeiře nikdy nemrzne, ani ve vyšších polohách, takže nejsou problémy s poškozením betonu mrazem).

Levády procházející přes vesnice mají odbočky k odběratelům vody – zahrazením toku překážkou voda začne proudit do odbočky. Po napuštění nádrže nebo zavlažení políčka se překážka vyjme a voda proudí dál. Nespotřebovaná voda na konci levády teče do moře. Levády je třeba udržovat. Proto se za vodu platí, ale nikoliv podle odebraného množství, nýbrž podle vzdálenosti od zdroje.

Levády dobře zapadají do přirozeného prostředí. Jejich stavitelé neupravovali směr toku více, než bylo třeba, a proto leváda obvykle sleduje půdorysný profil skalní stěny, v níž je vedena. V minulosti se široké levády využívaly i k plavení dřeva a chodníky kolem nich byly často jedinou přístupovou cestou do horských vesnic.

Téměř po celé délce je souběžně s levádou veden chodníček. Po těchto chodnících dnes proudí turisté. Voda v levádách je křišťálově čistá a studená. Po prudkém dešti však levády zachytí i povrchovou vodu a cesta kolem nich může být značně obtížná až nebezpečná.

Na Madeiře stále něco kvete, takže si budete připadat jako v botanické zahradě. Také tu je prý největší počet alergiků. Zatímco v nižších a středních polohách to vypadá jako v zahradnictví, na hřebenech už je květena poměrně chudá.

Levády se ale odmění za příznivého počasí nezapomenutelnými rozhledy. Jedna z nekrásnějších, ale také nejexponovanějších levád vede po vrcholcích hor. Trasa Encumeada - Torrinhas - Pico Ruivo meří 18 kilometrů a dá se projít za 6 hodin. Stezka končí ve výšce 1 862 metrů na Pico Ruivo, nejvyšší hoře Madeiry.

Křišťálová Lupa 2016
Autor: Lucie Plicová | pátek 17.2.2017 11:10 | karma článku: 19.80 | přečteno: 533x

Další články blogera

Lucie Plicová

Laponsko expedičně

Nedotčená severská příroda, nedozírné zvlněné pláně i dramatické horské pasáže, kde velebné ticho severské divočiny narušuje jen křupající sníh pod našimi lyžemi.

23.2.2017 v 17:11 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 224 | Diskuse

Lucie Plicová

24 hodin kolem Olešné na inlinech

Aneb, jak jsme se "přichomejtli" k extrémnímu vytrvalostnímu závodu na inlinech " 24 Hodin Kolem Olešné" a byli na bedně. Jako BEZSTAROSTNÁ JÍZDA jsme za 24 hodin najeli 481 km.

22.2.2017 v 13:41 | Karma článku: 9.96 | Přečteno: 216 | Diskuse

Lucie Plicová

Sněžka přes Kozí Hřbety

Kozí hřbety jsou asi 3 kilometry dlouhý hřeben vybíhající západním směrem z Luční hory. Ve východní části se ve výšce 1422 m n.m. nachází jeho nejvyšší bod - vyhlídka Krakonoš.

21.2.2017 v 14:32 | Karma článku: 12.15 | Přečteno: 296 | Diskuse

Lucie Plicová

Via ferrata "Pastýřská stěna" v srdci Děčína

Když vyrazíte z centra Prahy na severozápad a ujedete zhruba 100 km, tak se ocitnete na rušné ulici v centru Děčína a přímo před jedinou českou ferratou postavenou v centru města. Ŕíká se jí "Pastýřská stěna"

21.2.2017 v 10:01 | Karma článku: 11.86 | Přečteno: 299 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jan Pražák

Soutěž o novou lásku - závěr

„Santíku, tak honem, nech tu plyšovou myš, čtenáři už čekají!“ „Jasně, už jdu. Tak mňauhoj všichni, dávejte dobrý pozor, běžíme k vám s výsledky naší soutěže. A ještě s něčím navíc.“

26.2.2017 v 14:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 54 | Diskuse

Jarmila Kamenáčová

Lonely Day - tak trochu jiný fotoblog

Chtěla jsem vytvořit nějaké "umění" na téma Cesta zpět - trochu jiný fotoblog. Poslední dobou se mi líbí skupina System Of A Down. I proto, že jsou původem Arméni.

26.2.2017 v 13:59 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 84 | Diskuse

Jitka Štanclová

U pranýře už jsem nestála sama!

Jak bych taky mohla. Týden se s týdnem sešel, teprve nastalo to správné datum. "Pozdvižení" na vsi mohlo začít.

26.2.2017 v 13:10 | Karma článku: 10.85 | Přečteno: 274 | Diskuse

Soňa Pražáková

Maškary a meruňkovice nebo naopak?

Masopust, fašank, fašink či ostatky. Masopustem se nazývá období, které začíná těsně po svátku Tří králů a končí v úterý před Popeleční středou, kterou začíná čtyřicetidenní předvelikonoční půst.

26.2.2017 v 11:00 | Karma článku: 10.40 | Přečteno: 242 | Diskuse

Jiří Stratil

Bomba z daleka

V návaznosti na předchozí články zde doplňuji ještě svoji konkrétnější představu možného vývoje vesmíru.

26.2.2017 v 9:36 | Karma článku: 3.97 | Přečteno: 119 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 13.81 Průměrná čtenost 365

Jsem aktivní usměvavá sportovkyně s nepromokavým tělem, láskou k přírodě, výletům a nespoutanou myslí. Klíčová slova: treky, kolo, voda, brusle, cestování, hory, lezení, běh, endorfiny a zážitky! :o)

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.